KHR: korábbi hiteleink is befolyásolhatják az új kölcsönünket
nyomtatásKHR: korábbi hiteleink is befolyásolhatják az új kölcsönünket
A Minősített fogyasztóbarát lakáshitel (MFL) bárki számára elérhető, kedvező és kiszámítható konstrukciókat takar. Van azonban néhány olyan tényező, amely kizárhat valakit egy új lakáshitel felvételétől. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) milyen adatokat tartalmaz rólunk. Bár furcsán hangzik, de a hitelinformációs adatbázis a fogyasztók érdekeit is védi.
Korábban a Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszer (BAR) egy negatív adósnyilvántartás volt, csak azoknak az adósoknak az adatait kezelte, akik késedelmesen törlesztettek. A KHR jelenleg már minden hitelszerződés adatát, az ún. pozitív adatokat is tartalmazza. Így ahogyan negatív adósként hátrányba, pozitív hiteltörténettel előnybe is juthatunk egy újabb hitel felvételekor.
A pénzügyi intézmények adatokat kérdeznek le a KHR-ből, valamint a hitelfelvevő adatait továbbítják a rendszerbe. A szerződés megkötése előtt a pénzügyi intézmények kötelesek a hitelt igénylő adatait lekérdezni a KHR-ből. A pénzügyi intézmények ez alapján tudják megítélni a hitelképességet, amely egyúttal megóvhatja a fogyasztókat a túlzott eladósodástól. A pozitív adatok lekérdezéséhez a hitelt igénylő hozzájárulása szükséges, a negatív adatokat viszont enélkül is felhasználhatják a hitelintézetek.
A KHR-be a hitelszerződés adósának és adóstársának az adatai kerülnek be. A kizárólag zálogkötelezettek vagy kezesek adatai nem kerülhetnek a rendszerbe. Kivétel ez alól a természetes személyek adósságrendezési eljárása, amelybe egyéb kötelezettként őket is bevonhatják a nyilvántartásba, illetve az adóssal egy háztartásban élőket is. Amennyiben Ön írásban kéri, a mulasztás nélkül lezárult szerződések adatai a szerződés megszűnését követő 5 évig még a KHR-ben maradhatnak, ezen hozzájárulást azonban Ön bármikor visszavonhatja. Azok az adatok, amelyek késedelmes teljesítés miatt kerültek a KHR-be, maximum 10 évig megmaradhatnak a rendszerben, és ezen idő alatt felhasználhatók a hitelképesség vizsgálatához az Ön hozzájárulása nélkül is. Ha a mulasztást rendezzük, akkor a lejárt tartozás kifizetésétől számított 1 évig maradnak a KHR-ben.
Egy ügyfélhez tetszőleges számú szerződés tartozhat, akár több hitelezőtől is. A KHR-rendszer szerződésenként tartja nyilván az adós(ok) adatait, a mulasztások esetén is szerződésenként, és nem összevontan töltik fel a hitelezők a tartozás összegét és fennállásának idejét. Az adatok lekérdezéséhez a fogyasztónak is joga van. A tájékoztatás bármikor díjmentesen kérhető, melyet elektronikus, vagy postai úton kaphatunk kézhez. Amennyiben egy adat jogellenesen, vagy nem megfelelően került a KHR-be, jogorvoslati lehetőségek is vannak. Kérelmezhető az adat helyesbítése vagy törlése, valamint lehetőség van a lakóhely szerint illetékes járásbírósághoz fordulni.
Bővebb információkat a KHR-ről a Pénzügyi Navigátor Füzeteink között olvashat. Ha pedig a Minősített fogyasztóbarát lakáshitelek után érdeklődne, használja online kalkulátorunkat.