Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Ne dőljünk be a csalók trükkjeinek!

nyomtatás

Ne dőljünk be a csalók trükkjeinek!

Sajnos a bűnözők különféle területeken próbálnak pénzt kicsikarni a gyanútlan emberekből, szorgalmasan bombázzák hamis ajánlataikkal az internetezőket, telefonhasználókat. Vannak, akik olcsó hitelt ajánlanak és így csalnak ki különböző összegeket, mások a bankszámlák adataira pályáznak. Hogyan kerülhetjük el a szélhámosokat? Odafigyelésre és körültekintő, alapos tájékozódásra van szükségünk!

A pénzügyi csalók leleményes trükkökkel próbálnak pénzhez jutni. Pár hónappal ezelőtt például a nagyobb hitelintézetek ügyfelei kaptak olyan SMS-eket, amelyekben a fogyasztók adatait kérték a bank nevében. Az interneten keresztül is találkozhatunk olyan e-mailekkel, melyek szintén személyes adataink megszerzésére irányulnak. Vegyük sorra a legjellemzőbb trükköket! Sokszor a rossz magyarság, igénytelen weboldalak miatt szembetűnő lehet a csalás szándéka, néhány esetben viszont a csalók által létrehozott „ál- weboldalak” megtévesztésig hasonlítanak az igazi hitelintézetek weblapjaihoz. Abban biztosak lehetünk, hogy egyetlen pénzügyi intézmény sem kéri ügyfeleitől, hogy telefonon vagy az interneten keresztül adjon meg bármiféle személyes adatot, még nyereményjáték kapcsán sem! Ilyen esetekben a legjobb, amit tehetünk, hogy figyelmen kívül hagyjuk, sőt töröljük ezeket az üzeneteket. Utána pedig felvesszük a kapcsolatot a pénzügyi intézménnyel és értesítjük a csalási kísérletről.

Akkor is legyünk gyanakvók, ha egy ismeretlen hátterű intézmény túl olcsó hitelt ajánl, még akkor is, ha a KHR lista (korábbi BAR lista) miatt nem juthatunk máshol kölcsönhöz. Ilyenkor a csalók a kecsegtető hitel ígéretével kisebb-nagyobb összegeket kérnek előre a gyanútlan ügyfelektől, majd eltűnnek a pénzzel. Nézzünk utána az ajánlattevőnek! Ne felejtsük el, hogy csak a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélyével működő intézmények adhatnak hitelt. A hitelezési tevékenységre vonatkozó engedély meglétéről könnyen tájékozódhatunk az MNB hivatalos honlapján, a „Piaci szereplők keresése” menü használatával, amely a http://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/piaci-szereplok-keresese webcímen érhető el. Soha, semmilyen összeget ne utaljunk át, vagy ne adjunk oda sem hitelügyintézésre, sem más címen, amíg meg nem győződtünk róla, hogy ellenőrzött, legális tevékenységről van szó!

Ha SMS-t vagy e-mailt kapunk, amiben esetleg arról tájékoztat a bankunk, hogy a bankszámlánkon szokatlan pénzmozgást tapasztalt, akkor is gyanakodjunk! Ilyenkor a csalók egy online felület megnyitására, vagy egy telefonszám felhívására kérnek bennünket, majd a kapcsolatfelvételt követően így próbálják megszerezni gyanútlan ügyfeleik adatait (leggyakrabban a jelszó, PIN kód, vagy más azonosító azonnali megadását kérik). Fontos ezekben az esetekben, hogy ne kattintsunk a megadott linkre, ne hívjuk fel a telefonszámot, hanem keressük fel pénzügyi szolgáltatónk ügyfélszolgálatát és érdeklődjünk náluk, jelezzük nekik az átverés gyanúját!

Ha interneten szeretnénk vásárolni, alaposan járjunk utána, melyek a megbízható oldalak, kerüljük a gyanús weblapokat! Amennyiben mégis megtörtént a baj, azonnal hívjuk fel, vagy keressük fel pénzügyi szolgáltatónkat! Ha nem biztos abban, hogy egy intézmény nyújthat-e bármilyen pénzügyi szolgáltatást, vagy egy weboldalon gyanúsan jó pénzügyi ajánlatot talál, keresse fel a Magyar Nemzeti Bank Ügyfélszolgálatát, vagy Pénzügyi Tanácsadó Irodáinak egyikét, ahol díjmentesen nyújtanak segítséget.

Ha pedig megbízható lakáshitelt szeretne, keresse a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshiteleket, a személyre szabott konstrukciókért pedig használja weboldalunk kalkulátorát, melynek segítségével díjmentesen hasonlíthatja össze a különböző bankok ajánlatait!